CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Tuesday, July 26, 2011

Definition Of 'Baik' #19


Assalammualaikum muslim :)


Macam mana nak jadi baik? Rasanya kita semua akan tanya soalan tu pada diri kita sendiri at some point dalam hidup kan. Dalam keadaan kita yang bertanya soalan ni, kita kena define dulu 'baik' tu apa. Sebab kalau tak kenal maka tak cinta. Kalau tak cinta maka tak dapat nak menjiwai (mak ai bahasa, hehe)

Sama jugak kalau kita kena buat apa-apa kerja. Kalau kita tak tau apa job description, kita takkan dapat nak excel dalam kerja tu dengan buat apa yang sepatutnya kita buat. Ye dakk? So, apa definition of 'baik'? Definition dia mudah ja. Sesiapa yang beriman dengan Allah tu 'baik'. Maksud? Okay, nak tanya lu orang sikit. 'Beriman dengan Allah tu macam mana?' Apabila kita buat semua benda Allah suruh dan tinggalkan benda yang Dia larang tu baru namanya 'baik'. Amar makruf nahi mungkar.

Kiranya kat situ dia emphasize yang untuk jadi baik ni memang kena secara holistik lah. Selagi benda yang tak settle betul betul, maknanya selagi tu la definisi 'baik' tu tak tercapai lagi. Contoh. Ayat  al-Baqarah 208. Maksudnya, masuklah ke dalam Islam secara seluruhnya. Kalau untuk muslimah, contoh mudah kita ambil isu aurat lah. Selalu ja orang argue pasal pakai tudung ni. Ada orang kata biar la tak pakai tudung pun janji solat cukup lima waktu sehari semalam. Pasal ada ja orang yang pakai tudung tapi buat benda bukan-bukan, buat maksiat. Kira kat sini la kebanyakkan orang kita selalu salah faham sebab anggap Islam tu sekadar cukup ja bersimbolkan dengan solat.

Betul, solat tu tiang agama. Tapi Islam tu bukan hanya tertegak dengan solat ja. Apabila Allah dah sebut dalam ayat 'masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan' tu, maknanya memang kena settle dari segala benda lah. Pasal solat, aurat, muamalat.. bla bla bla. Segala benda yang ada kat dunia ni la senang cerita. So kalau cukup solat tapi tak pakai tudung kira tak cukup baik lagi dan kalau pakai tudung tapi tak solat pun tak cukup baik lagi. Pakai tudung tapi short sleeves nampak lengan, pun kira tak cukup baik lagi. Pakai tudung tapi pakai baju ketat jarang berbayang, pun kira tak cukup baik lagi. Kena fikir balik. Dengan sekadar cukup pakai tudung, pakai baju lengan panjang, tu dah dikira baik? Macam mana kalau baju tu form-fitting dan selendang pulak jarang sampai nampak bayang batang leher, nampak anak rambut. Tak jadi la tu. Maknanya selagi tak embrace Islam tu sepenuhnya, tak cukup baik baik lagi la tu.

Hukum tuhan. Siapa kita nak membangkang. akkan nak menangkan vogue fashion terkini lawan dengan hujah hukum kot. It's not about buat baik dulu or pakai tudung dulu. It's about masuk ke dalam Islam secara sepenuhnya. Then THAT is 'baik'. Tapi tu lah. Definisi 'baik' di Malaysia, lain. Sebab definisi tu dibentuk oleh masyarakat keliling. Biasanya kita kat Malaysia akan label baik tu apabila  a girl pakai tudung lepas ke bawah, then pakai long sleeves, dan pakai stoking siap. That's 'baik' for Malaysian standard. Kira cukup baik la tu, alim orang kata, quote, unquote.

Tapi kena tengok balik. Pergaulan dengan differet gender macam mana? Terjaga atau tak? Kalau bab aurat dah settle tapi pergi karaoke lounge, pergi cinema, pergi konsert adakah masih boleh bawak lesen 'baik' tu jugak lagi? Sebab benda tu semua orang buat, dah jadi normal. So tak salah. macam tu? Kadang-kadang kita terikut sangat dengan hukum manusia sampai lupa hukum Allah. Nama pun kita ni 'insan'. Daripada perkataan Arab dia 'na si'. Maksudnya lupa. Memang la kita ni manusia yang pelupa.

Nak jadi 'baik' kita kena baiki, or pengislahan diri. Islah tu maksud dia  secara kasarnya 'baiki'. So apabila pengislahan tu akan jadi 'pembaikan' lah. Pembaikan diri. Bukan mudah nak islah diri ni. Kena mujahadah dan istiqamah. Tapi the beauty of Islam yang ramai orang tak perasan ialah... kalau kita praktik betul-betul ikut apa yang tertulis, everything akan ikut domino effect sebenarnya. Kira ni analogi la. Domino affect tu apabila ada permulaan yang akan trigger a series of chain reaction la gitu.

Apabila kita dah settle dari sudut solat dan ibadat. Sepatutnya secara langsung dah settle juga dari sudut hidup ikut syariat. Sepatutnya kalau dah settle dari sudut aurat, secara langsung ja kita sepatutnya akan settle juga dari sudut ikhtilat. Ikhtilat tu apa? Roughly translated as pergaulan lah, antara different gender la.

Okay, enough.


p/s ; Information kat atas semua dalam novel ni.

Gua memang tak cukup ilmu lagi nak berdakwah ni. So apa yang gua dapat gua share, sapa cakap novel selalunya jiwang jiwang ja. Novel ni bagus oh. Sumpah bagus. Yang gua share kat atas tu baru gua amik dalam 6-7 muka surat. Banyak lagi yang lu orang boleh dapat dalam novel ni. Watak-watak dalam novel Versus ni ubah haluan hidup dorang dengan pusingan arah 180 darjah. Bacalah kalau lu orang juga ingin berubah menjadi lebih baik, Insya-Allah! (jadi promoter la pulak, haha) Novel ni gua pinjam ja. Gua rasa gua kena pegi beli lah. Nak baca banyak kali :)



Shared By,
ummiathirahmohdyusoff